4. Sınıf Sosyal Bilgiler Üretimden Tüketime ile ilgili aramalar
4. sınıf sosyal bilgiler üretimden tüketime testi çöz
4. sınıf sosyal bilgiler üretimden tüketime yazılı soruları
4. sınıf sosyal bilgiler üretimden tüketime ünitesi değerlendirme soruları
4. sınıf sosyal bilgiler üretimden tüketime konu özeti
4. sınıf sosyal bilgiler üretimden tüketime çalışma kağıdı
4. sınıf sosyal bilgiler üretimden tüketime test çöz
4 sınıf sosyal bilgiler üretimden tüketime konu anlatımı
4 sınıf sosyal bilgiler iyiki var
4. ÜNİTE:
ÜRETİMDEN TÜKETİME
1. ÖNCE
İHTİYAÇLARIMIZ
Çoğumuz “Issız bir adaya düşseydiniz yanınıza alacağınız üç şey ne olurdu?”
sorusuyla karşılaşmışızdır.
Çakmak mı, fotoğraf makinesi mi?
Elbette böyle bir durumda
yanına çakmağı alması gerekir.
-Yaşamamız için gerekli
olan ve karşılanmadığı takdirde, yokluğunda sıkıntı çektiğimiz şeyler ihtiyaçlarımızdır.
Yaşamak için
zorunlu olan;
-Beslenme
-Barınma
-Giyinme
ihtiyaçlarımız
vardır. Bunlara temel
ihtiyaç
denir.
-Temel ihtiyaçlar
karşılanmadığında bizde eksiklik,
yetersizlik duygusu ve dengesizlik yaratır. Temel ihtiyaçlar açısından tüm
canlılar benzerlik gösterir.
-İhtiyaçlarımızın
yanında, çok istediğimiz bazı ürünler ve hizmetler vardır. Bunlar bizim isteklerimizden
oluşur.
- İsteklerimizin
karşılanması zorunlu
değildir.
Karşılanmadığı
takdirde hayatımız tehlikeye girmez. Fakat mutsuzluk ve
huzursuzluk yaşayabiliriz.
-Aşağıda verilen resimdeki öğrencinin istek ve ihtiyaçlarını inceleyiniz.

Bazı
isteklerimiz:
{ Yüzmek { Gezmek
{ Ata binmek {Alışveriş yapmak
{ Bilgisayar oynamak { Top oynamak
{ Eğlenmek { Sinemaya gitmek
{ Müzik aleti çalmak { Güzel bir oyuncak
-İsteklerimiz
karşılanınca mutlu oluruz.
Bunlar, sosyal ve
kültürel ilişkilerimizi düzenleyen, daha mutlu olmamızı sağlayan sosyal
ihtiyaçlardır.
-İsteklerimiz, ihtiyaçlarımız gibi bizi harekete geçiren bir güçtür, isteklerimizi
karşılamak için çaba harcarız.
-İstekler, ihtiyaçlar gibi yaşamsal olmayabilir.
Bu durumda önce ihtiyaçlar karşılanmalıdır.
2. AİLE BÜTÇESİ
Ailemizin istek
ve ihtiyaçları karşılanırken ailenin gelir ve giderleri göz önünde
bulundurulur. Ailemizin kazandığı paralar gelir, harcadığı paralar gider olarak adlandırılır.
Bir kişinin veya bir ailenin belirli bir süre için giderlerini
gelirlerine göre ayarlama planına aile bütçesi denir.
Bir bütçe planında paranın bir kısmı zorunlu ihtiyaçlar için
kullanılır ve geriye kalan parayla
da istekler karşılanır.
Harcamalar aile bütçesine göre yapılmazsa ailenin maddi
durumu kötüleşir, borç almak zorunda kalınır. Bu yüzden gelirlerimizi dikkate
almalı, her gördüğümüz şeyi ailemizden istememeliyiz.
-Aşağıda
anne ve babanın ikisinin birden çalıştığı ONUR Ailesi’nin mart ayı için yaptığı aile bütçe planını inceleyelim.
3. ALIŞVERİŞE ÇIKARKEN
ihtiyaç ve isteklerimizi karşılamak için bakkal, mağaza,
pazaryeri ve market gibi yerlerden alışveriş,
Alışverişe
çıktığımızda listedekileri almak
için;
- Üzerinde
TSE damgası olan bir ürünü almalıyız.
- Satın
aldığımız ürünün fişini veya faturasını almalıyız. Fiş veya fatura almak devlete vergi ödenmesini sağlar.
- Bir ürün satın alırken gerçekten bu ürüne ihtiyacımız olup olmadığını düşünmeliyiz.
- Evde bir alışveriş listesi hazırlamalıyız.
- Satın alacağınız ürünün fiyatının bütçemize uygun olup olmadığına bakmalıyız.
- Sadece indirimli, ucuz diye kalitesiz ürün almamalıyız. Fiyatları karşılaştırmalıyız.
- Reklamların ve broşürler bazen aldatıcı olabilir. O ürünü kullananların önerilerini dinlemeliyiz.
- Alacağımız ürünleri fiyat etiketine bakarak almalıyız.
- Satın aldığımız gıda ürünleri belli bir süre sonra bozulabileceği için üretim ve son kullanma tarihlerine bakıp, tarihi geçmiş ürünleri almamalıyız.
- Dayanıklı ürünlerde (elektrik, elektronik eşya, mobilya gibi) satıcıdan garanti belgesi almalıyız.
- Kutuda veya pakette yiyecek alırken ambalajlarının açık olmamasına, bozulmuş görünümlü olmamasına dikkat etmeliyiz
4.
TÜKETİCİ HAKLARI
Tüketici, bir mal veya hizmet satın alan kimsedir.
Marketten ekmek alan anne, kantinden çikolata alan öğrenci, bir otobüs firmasıyla yolculuk yapan amca, eğlenmek için sinemaya, tiyatroya giden aile birer tüketicidirler. Buna göre, hepimiz günlük hayatta birer tüketiciyiz.
Satın almayı düşündüğünüz ürün;
- Kaliteli olmalı, hiçbir ayıp, kusur olmamalıdır.
- Ambalajında, kılavuzunda ya da reklamlarında belirtilen veya satıcının söylediği özelliklere sahip olmalıdır.
- Bir mal veya hizmetten zarar görmüşsek, aldığımız üründen memnun kalmamışsak, arızalı ürünle karşılaşmışsak devlet tarafından bize verilen haklan kullanmak vatandaşlık görevimizdir.
- Ülkemizde tüketicilerin hakları, devlet tarafından “Tüketiciyi Koruma Kanunu” ile korunmaktadır.
Bir malı aldıktan sonra arızalı olduğunu fark ederseniz;
- Satın aldığınız tarihten itibaren 30 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz:
- Arızalı malın değiştirilmesini,
- Ödediğiniz paranın geri ödenmesini,
- Arızanın sebep olduğu değer kaybının ücretten indirilmesini,

Satın aldığınız bir mal ayıplı veya arızalı çıktıysa ve bütün çabalara rağmen sorununuzu çözemediyseniz aşağıdaki kurumlara başvurabilirsiniz:
Tüketici Haklarını Koruyan Kurum ve Kuruluşlar
- Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri (Tüketici Mahkemeleri ise her il ve ilçenin Kaymakamlık, Valilik veya Adliye binalarında bulunmaktadır.)
- T. C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
- Sanayi ve Ticaret İl Müdürlükleri
- Tüketici Sorunlarına bakmakla görevli mahkemeler
- Bulunduğunuz yerdeki tüketicinin korunmasına yönelik olarak faaliyet gösteren dernek veya vakıflar
- Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER)
- Tüketiciler Derneği (TÜDER)
- Tüketici Hakları Merkezi (TÜMER)
- Tüketici Hakları Derneği (THD)
- Etiket mecburiyetini uygulama konusundaki şikâyetler için belediyelerde Zabıta Müdürlüklerine başvurabilirsiniz.
Bilinçli Tüketici
Kimdir?
- Mal ve hizmet satın alırken temel ihtiyacını ön planda tuta
n;
- Satın
alacağı mal ve hizmetlerin kaliteli, güvenli, ucuz ve sağlıklı olması konusunda
araştırmada bulunan;
- Ürünler
ve şirketler arasında güvenirliliği ön planda tutan;
- Hakkını
bilen, haklarına sahip çıkan ve savunan;
- Çevreye
karşı duyarlı olan, yurdumuzun ve dünyanın her köşesini kendi evi gibi düşünen;
- Her çeşit
savurganlık ve israfın karşısında olan;
- Tüketici
haklarının yerleştirilmesi ve korunmasının; tüketicilerin birliği ve ortak
hareket etmeleriyle sağlanabileceğine inanan kişi bilinçli tüketicidir.
6. BİR ÜRÜNÜN YOLCULUĞU
Satın aldığımız bir ürün elimize geçene kadar olan yolculuğunu
görünüşten çok
uzun ve zahmetlidir.
Bir ürün 3 temel aşamada bize kadar ulaşır.
1- Üretim 2- Dağıtım 3- Tüketim
1- Üretim:
Ürünlerin elde edilmesi için yapılan bütün faaliyetlere üretim denir. Her ürünün üretim şekli farklıdır.
Bitkiler
için tarla, bağ, bahçeler; sanayi ürünleri için fabrikalar
üretim yerleridir.
Dondurmanın üretimini inceleyelim:
- I. Dondurmanın hikâyesi otlaklarda başlar, inekler yedikleri otlardan süt üretirler.
- II. İneklerden süt sağma
makineleriyle sağılan sütler kaplara konulur ve dondurma şirketinin kamyonu
tarafından çiftlikten
alınır.
- III. Kamyonlar fabrikaya
ulaştığında süt depoya pompalanır ve kullanılana kadar +3 derece sıcaklıkta saklanır.
- IV. Depolanan sütler mikser denen
karıştırıcı makineye alınır. Süt
kaymağı, yumurta sarısı ve şekerin ilk buluştuğu yer burasıdır.
- V. Büyük kaplarda belirli bir
dereceye kadar kaynatılan süt mikrop ve bakterilerden arındırılır. Bu işleme
pastörize
etmek denir.
- VI. Karışım, gerekli eklemeler yapıldıktan bir süre sonra donduruculara pompalanır.
- VII. Dondurmanın çeşidine
göre içine meyve, çikolata, kuruyemiş parçacıkları
atılır. Çeşitli soslar
eklenir.
- VIII. Dondurmalar paketlenir ve – 23 derecede dondurulur.
- IX. Dondurma kapları kamyonlara
yüklenir.
- X. Kamyonlardaki dondurmalar satışın
yapılacağı bakkal, market, pastane gibi yerlerdeki tezgâhlara konur
ve müşterisini bekler.
- XI. Ve sonunda dondurma
çocuklar ve müşteriler
tarafından satın alınır ve afiyetle yalanır.
2- Dağıtım:
Üretilen mal ve hizmetlerin tüketicilere ulaştırılmasına dağıtım deriz.
Ürünler uçak, kamyon, tren, gemi gibi vasıtalarla tüketiciyle buluşmaya doğru yola çıkarlar.
3- Tüketim:

Üretilen mal ve hizmetin müşteriler tarafından satın alınmasına tüketim deriz.
Bakkal, market, manav, kasap, mağaza, alışveriş merkezleri vb.
yerlerde ürünler müşterilere sunulur.
7. İHTİYAÇLAR VE MESLEKLER
Meslek, bir kimsenin geçimini sağlamak için sürekli yaptığı iştir.
İnsanda bitmek bilmeyen istekler, karşılanması pek mümkün olmayan ihtiyaçlar vardır.
İhtiyaç ve isteklerimiz çok fazladır.
Bir insanın bütün
ihtiyaçlarını kendi
kendine karşılaması imkânsızdır.
Örneğin ekmeğe ihtiyacı olan bir insanın önce tarlaya buğday ekmesi,
sonra zamanı gelince onu biçmesi ve harman yapması, daha sonra da buğdayları
öğütüp unundan hamur yapıp fırında pişirmesi gerekir.
İnsanlar çeşitli ihtiyaçlarını kendi başına karşılayamadığı, başkalarına ihtiyaç duyduğu
için çok sayıda meslek ortaya çıkmıştır.
Eğitim, sağlık, adalet, ulaşım, beslenme, barınma ve giyinme bu
ihtiyaçlardandır.
Zaman içerisinde bu mesleklerde değişiklik olmuş bazıları da kaybolmuştur.
Örneğin, eskiden taşıma aracı olarak at kullanılırdı ve bundan dolayı nalbantlar çok yaygındı. Şimdi otomobiller yaygın olarak kullanıldığı için oto 3 tamirciliğinin bir meslek olarak ortaya çıkmasına yol açmıştır.
Teknolojinin
gelişmesiyle birçok yeni meslek türü ortaya
çıkmıştır. İnternet sitesi yöneticiliği, elektronik eşya servisleri, çeşitli
hastalıkları teşhis etmek için röntgen ve MR çeken uzmanlar, televizyon
programcılığı günümüzün modern mesleklerinden bazılarıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder